الإثنين 16 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

عوالم مجهولة بقلم محمد إبراهيم

انت في الصفحة 1 من 4 صفحات

موقع أيام نيوز

_ السلام عليكم .
وعليكم السلام ورحمته وبركاته .. مين معايا.
_ لو سمحت .. هو ده رقم الشيخ مخيون .
أيوة .. انا الشيخ مخيون ..صوتك حزين اوي يا بنتي .. اتفضلي قولي مشكلتك .
_ انا تايهه يا شيخ .. حاسه اني جوة كابوس مش عارفه اخرج منه .. مشكلة كل ماتتحل تظهر لي مشكلة تانية اكبر .. اقول ايه وابدأ منين.. مشكلتي كبيرة اوي يا شيخ .. لو تسمح دقايق من وقتك أحكيلك على اللي حصلي أكون شاكرة افضالك جدا .
_ طبعا طبعا .. اتفضلي احكي انا سامعك ومش هقاطع كلامك غير لما تخلصي .. اتفضلي .
اترددت كتير اني اخد خطوة الشيخ مخيون بعد ما سمعت ان بالبلدي كدا سره باتع وراجل مبروك بس مكنش قدامي غير اني اتصل بيه بعد ما الموضوع زاد معايا انا اولادي اللي ماليش غيرهم .. خصوصا بعد كل الازمات اللي مرينا بيها واللي مريت بيها انا على وجه التحديد.

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
وبدأت أحكي للشيخ على حكايتي من بدايتها 
انا حاليا ام ل ٧ اولاد .. ٥ بنات وولدين.. اكبرهم فرح بنتي عندها ٢٥ سنة واصغرهم هنا ١١ سنة.
من بداية جوازي من بدير وانا عايشة معاه في شقة ضيقة اوضتين وصالة.. وحماتي كانت عايشة معانا.. كنا احنا التلاتة عايشين في الشقة والحياة ماشية جوزي كان بيبيع عيش هو واخوه .. والحال وقتها كان شبه ميسور بس حماتي مكنتش بتحبني ودايما في خناق انا وهي بس كان بدير بيدافع عنها حتى لو كانت هي اللي غلطانة كنت بتضايق اوي من معاملته معايا قدامها لكنه كان ييجي يقولي بيني وبينه 
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
_ يا حنان انتي عارفه اللي فيها .. استحمليها علشان خاطري .. على يدك .. اخواتي الاتنين مراتتهم حاكمه عليهم ميقعدوش امهم معاهم.. واختي الوحيدة عملت زيهم.. امي مكنش ليها غيري وانا مستحيل ارميها زي ما هما عملوا مهما كان .
بصراحة يا شيخ كلامه كان ليا مسكن وكنت برضى بالامر الواقع واستحمل علشانه بس كان بييجي عليا وقت من كتر اللي كانت بتعمله معايا مكنتش بستحمل بس مكنتش بتكلم معاها كنت بطلع ضيقي وحزني على اي ازاز قدامي .. كنت بكسر اي حاجة علشان افش غلي واتعورت كتير وكنت عارفه ان كدا غلط بس مكنش في حل قدامي غير كدا.
بعد ٩ شهور من جوازنا حملت في بنتي الكبيرة فرح ولما جيت علشان اولدها مكنش حيلتنا مليم بسبب ان بدير اټخانق مع اخوه انور وسابله الشغل وفضل بدير يدور على شغل شهرين وكان كرم ربنا كبير بعد ما ولدت وبنتي جت الدنيا بالسلامة الرزق جيه في رجليها وجوزي لقى شغلانة على عربية نقل.. بينقل قطع غيار موتوسيكلات وتروسيكلات وبدأ الرزق معاه يزيد اكتر واكتر وبعد سنة ونص حملت مرة تانية لكن للاسف الجنين ماټ ف بطني لاني اتعصب كعادتي بسبب حماتي وجيت علشان ادخل اوضتي واقعد لواحدي وانا بقوم رجلي اتشبكت في العبايا وقعت على بطني بمجرد ما شوفت الډم وهو نازل مني قولت الجنين ماټ علطول .. وكان عمره ٦ شهور.
زعلت اكتر وبدير هو كمان بس مكنش قادر يعاتب امه واللي عمله ضايقني لما راح وباس ايديها قدامي مكنش غرضه يغيظ فيا ولا حاجة انا عارفه ده هو عمل كدا لما لقاها پتبكي وهي بتقول في حالة اشبه بالذهول انا السبب .. انا السبب.
من صدمتي وڠضبي مكنتش مسامحاها على اللي عملته معايا 
واللي خلا بدير زعلان يمكن اكتر مني انه كان نفسه في ولد يتسند عليه لما يكبر وكان دايما يقولي انا حاسس ان اللي ف بطنك ولد .. عارفه يا حنان .. دعواتي كل صلاة .. انا مش معترض على رزقه وانا اكتر واحد سعيد بفرح .. وعمري ما اقول ليه يا رب .. الحمدلله على كل حال .. بس عايز راجل يخلي باله منكم من بعدي .
كنت اطبطب عليه واقوله بعد الشړ عنك ..
ولان ربنا كريم دايما وقلب بدير جوزي ابيض دعوته استجابت وبعد سنة جيه أدم ابني التاني ومع الوقت يا شيخ بدل ما كان بدير
 

انت في الصفحة 1 من 4 صفحات